Dr. Sebastian Geisler

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Dr. Sebastian Geisler

Institut für Algebra und Geometrie (IAG)
Didaktik der Mathematik
G03-224
Sprechzeiten: on demand
Teaching

WiSe 2020/21

SoSe 2020

Publications

Peer Reviewed Articles in Journals, Scientific Anthologies and Conference Proceedings

Geisler, S., & Rolka, K. (2021). “That wasn’t the math I wanted to do!” Students’ Beliefs in the Transition from School to University Mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education 19(3), 599–618.

Geisler, S. (akzeptiert). Data-Baseball Modelling with Experiments - Students‘ Experiences with Model-Validation. In Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.

Geisler, S., & Rolka, K. (online first). “That wasn’t the math I wanted to do!” Students’ Beliefs in the Transition from School to University Mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10072-y

Geisler, S. (2020). Early Dropout from University Mathematics: The Role of Students’ Attitudes towards Mathematics. In Inprasitha, M., Changsri, N. & Boonsena, N. (Hrsg.) Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Interim Vol (S. 189-198). Khon Kaen, Thailand: PME.

Geisler, S., da Costa Silva, N. & Rolka, K. (2020). „Lehren und Forschen im Schülerlabor“ – Zur Verzahnung von Forschungs- und Unterrichtspraxis im Lehramtsstudium Mathematik. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 15(2), 125–146.

Geisler, S., & Beumann, S. (2020). “Sometimes it goes wrong!” – Teachers’ beliefs concerning experiments in mathematics. In U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen & M. Veldhuis (Hrsg.) Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (S. 3905-3912). Utrecht: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME.

Geisler, S., Rolka, K. & da Costa Silva, N. (2020). Lehren und Forschen im Schülerlabor. Studierende entwickeln und untersuchen Forschungsfragen im Kontext eines mathematischen Lehr-Lern-Labors. In M. Basten, C. Mertens, A. Schöning & E. Wolf (Hrsg.) Forschendes Lernen in der Lehrer*innenbildung. Implikationen für Wissenschaft und Praxis (S. 43-51). Münster: Waxmann.

Geisler, S., & Rach, S. (2019). Interest Development and Satisfaction during the Transition from School to University. In M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, S. 264-271). Pretoria, South Africa: PME.

Geisler, S., Rolka, K., & Dehling, H. (2019). Bleiben oder gehen? - Eine Mixed-Methods-Studie zu frühem Studienabbruch und Verbleib von Mathematikstudierenden. In Y. Böhler, S. Heuchelei & B. Szczyrba (Hrsg.), Hochschuldidaktik erforscht wissenschaftliche Perspektiven auf Lehren und Lernen, Forschung und Innovation in der Hochschulbildung Band 5 (S. 79–90).

Geisler, S. (2018). It's all about motivation? - A case-study concerning dropout and persistence in university mathematics. In: B. Rott, G. Törner, J. Peters-Dasdemir, A. Möller & Safrudiannur (Hrsg.), Views and Beliefs in Mathematics Education: The Role of Beliefs in the Classroom (S. 115–124). Cham: Springer.

Geisler, S., & Rolka, K. (2018). Academic Procrastination in the Transition from School to University Mathematics. In E. Berqvist, M. Österholm, C. Granberg & L. Sumper (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, S. 451–458). Umea, Sweden: PME.

Geisler, S., & Rolka, K. (2018). Affective variables in the transition from school to university mathematics. In V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, S. Goodchild & N.M Hogstad (Hrsg.), Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (S. 507–516). Kristiansand, Norway: University of Agder and INDRUM.

Geisler, S. (2017). Dropout & Persistence in University Mathematics. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, S. 197). Singapore: PME.

Non-Peer Reviewed Articles in Scientific Anthologies and Conference Proceedings

Geisler, S., & Rolka, K. (2019). „Das war nicht die Mathematik, für die ich mich entschieden habe!“ – Beliefs zur Natur der Mathematik in der Studieneingangsphase. In A. Frank, S. Krauss & K. Binder (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019. (S. 104 –1046). Münster: WTM-Verlag.

Geisler, S., Glasmachers, E., Rolka, K., & Eichelsbacher, P. (2018). Das Projekt „2. Start“ - Eine Unterstützungsmaßnahme für Studienanfänger/innen in Mathematik. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 591–594). Münster: WTM-Verlag.

Geisler, S. (2017). Wege zur Mathematik und wieder zurück – eine explorative Interviewstudie zu Studienabbruch in Mathematik. In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017 (S. 305–308). Münster: WTM-Verlag.

Practice-based Articles

Bertram, J., & Geisler, S. (2020). Wie kommen wir wieder raus? Lernende erstellen im Rahmen einer Projektwoche einen Escape-Room selbst. Mathe 5-10, 51, 12–15.

Geisler, S., Rolka, K., & Beumann, S. (2017). Mathematisches Modellieren mit Experimenten. MNU Journal 70(2), 99-101.

Last Modification: 27.04.2022 - Contact Person: Webmaster